Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Pedagógiához - Cikkek és egyéb hasznos dolgok 1

2018.03.24

 

Mindennapi jóllétünk jelentős forrásai a hétköznapokban átélt pozitív élmények.

A negatív érzelmek támadásra, védekezésre, menekülésre szűkíti a cselekedeteinket.

A pozitív érzelmek kiszélesítik a gondolati-viselkedési repertoárt.

Fredrickson szerint a pozitív érzelmek,

mint pl. az öröm, az érdeklődés, az elégedettség, a büszkeség, a szeretet és a szerelem, közös jellemzői abban látja, hogy egyrészt kiszélesítik a személy gondolati-viselkedési repertoárját, másrészt arra késztetik a személyt, hogy belső erőforrásaira alapozzon, ideértve fizikai, intellektuális, társas és pszichológiai erőforrásait egyaránt.

Pozitív érzelmek és affektusok pl. befolyásolják a kreatív tevékenységeket is. Isen és munkatársai kísérletében egyszerű érzelmi indukcióval (pl. vidám film, apró ajándék, cukor) kiváltott pozitív affektusok megnövelik a kreatív feladatokban a teljesítményt.

Pozitív érzelmi állapotban a gondolkodás szokatlanabb utakat jár be, kreatív, integratív, nyitottabb az információkra és hatékonyabb.

Mindezek az eredmények arra utalnak,

hogy a pozitív hangulat és érzelmek értékes eszközzé válhatnak a pedagógus kezében.

A pozitív érzelmek hatásai Fredrickson (1998, 2000) áttekintése nyomán

  1. A pozitív érzelmek tágítják a figyelem látókörét, szem ben a negatív érzelmekkel, amelyek inkább szűkítik a figyelem fókuszát.
  2. Tágítják a kogníciót – például szokatlanabb asszociációk, tágabb kognitív kategóriák alkalmazása, az összefüggések könnyebb és rugalmasabb felismerése, a fogalmak alaposabb feldolgozása -, elősegítik a kreatív gondolkodást igénylő tevékenységeket.
  3. Szélesítik a cselekvések körét, például javítják a kreatív megoldásokat, gyerekeknél változatosabb játékok és hosszabb játékidő figyelhető meg.
  4. Erősítik a fizikai erőforrásokat, például a pozitív érzelmek kiváltotta játék elősegíti a fizikai erő és a fizikai készségek fejlődését.
  5. Erősítik az intellektuális erőforrásokat, például a pozitív érzelmek aktiválják az explorációt, elősegítik a tanulást és a teljesítményt, javítják az összetett és integrációt igénylő feladatok megoldási képességét.
  6. Erősítik a társas erőforrásokat – a mosolygás, az együttes játék, az együtt átélt öröm egyaránt erősíti a szövetségeket, a barátságokat és a családi kapcsolatokat, a pozitív érzelmek növelik a segítségnyújtás, valamint az együttműködés valószínűségét.

A pozitív érzelmek továbbá segíthetnek bennünket abban is, hogy a mindennapok nehézségeivel és az ezek által kiváltott stresszel könnyebben megküzdjünk, hiszen lehetővé teszik azt, hogy a megoldási lehetőségek szélesebb köréből válasszunk magunknak megfelelő stratégiákat, és ennek révén egyaránt mozgósíthassuk a saját és a társas erőforrásainkat.

A pozitív érzelmek alkalmasak arra, hogy kijavítsák a negatív tünetek ,,mellékhatásait”. Pl. szívverés, idegesség, tehát nyugodtabb szervezet lesz.

 

A pozitív érzelmek átélése a mentális egészség fontos meghatározója. (Vaillant)

 

Újabb vizsgálatok szerint a pozitív érzelmek fontos hatással vannak a fizikai egészségre is.

 

Pozitív érzelmek segítenek a mindennapi nehézségek ellen, s ezek által kiváltott stresszel szemben, szélesebb perspektívát adnak, mint saját, mint társas erőforrásokat mozgósítanak.


 

Boldogság = szubjektív jólét

A hétköznapi ember és a pszichológusok számára fontos kérdés az is, hogy mi vezet a pozitív élmények és pozitív érzések gyakori átéléséhez.

Boldogság – pozitív érzelem együtt jár a tágan értelmezett szükséglet kielégülésével (pl. fizikai, szociális, intellektuális).

Boldogság – elégedettség az élettel.

Boldogság – belső tényezőink megvalósítása (Diener). Az egyén viselkedése, tevékenysége összhangban legyen személyiségével.

Boldogság átélését olyan helyzetek határozzák, meg amelyekben a személy önmaga lehet. (Waterman)

 

Általánosítva a boldogsághoz 4 fő tényező kell

  • Pozitív érzelmek gyakorisága és intenzitása.
  • Életünk területén (iskola, család, munka) megélt elégedettség, siker.
  • Depresszió, szorongás, és más negatív állapotok viszonylagos hiánya. 
  • Az élet egészével való megelégedettségi szint.

Forrás: Pszichológia pedagógusoknak (szerk. N. Kollár Katalin, Szabó Éva) https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_pszichologia_pedagogusoknak/ch06s05.html

 

 

,,A humanisztikus teoretikusok (pl Rogers, Masi.ow stb.) azt feltételezik,

 

hogy minden emberben működik egy olyan belső potenciál, ami afelé hajtja, hogy a saját genuin humán (!) természete szerint éljen, hogy minden erejével arra törekedjen, hogy „önmaga" legyen.”

 

 

Ne gondolj a rosszra, mert stresszhormon kerül szabadul fel, kerül az áramlásba, s pont ez a baj, ez okozza a rossz érzéseket. Ezt kell elkerülni.

Gondolj jókra, rengetegre, pl kisbaba…elmúlt és jövőbeli sikerek stb stb.

 

 

Nyugtató gesztus (saját magát megérinteni, önsimogatni arc-áll ) - önbizalomra is.

 

Önbizalom gesztus – fejet, állat emelni. Torok ,,nyított”.

 

Bőség látványa.

A vágyott dologgal kapcsolatos szavak.

 

 

Tessék keményen odatenni magad.

 

 

A siker kellékei: akarat, szeretet, a fejlődést elősegítő nyugodt, támogató belső és külső környezet, a tudás, és a minőségi munka. (Molnár József)

 

 

,,A megfelelő folyadékfogyasztási szokások sokat javítanak az általános közérzetünkön, egészségünkön, emésztésünkön, ezért kezdjen el tudatosan odafigyelni, hogy mit, mikor, menyit és hogyan iszik.”

 

 

,,Evés előtt félórával, s evés után körülbelül egy órával fogyasszunk folyadékot és akkor is javasolt valamilyen meleget inni hideg helyett, mert a meleg segíti az emésztést és nem korlátozza.”

,,A SO megállapítja: butaság, tévhit, hogy evés közben ne igyunk.

Sőt ennek az ellentéte igaz: ha nem cukros üdítőket fogyasztunk vagy alkoholt,

akkor a folyadék segíti az emésztést.”

 

 

,,A légzés szervezetünk egyik legfontosabb energiaforrása.

Minden egyes belégzéssel életenergiát szívunk magunkba. Az oxigén az élet forrása.

Csak ha sejtjeink elegendő oxigént tudnak felvenni, vagyunk olyan helyzetben,

hogy a rendelkezésre álló tápanyagokat elégessük és így a test működésének fenntartásához szükséges energiát garantáljuk.”

 

Az érett, önmegvalósító személyiség 25 jellemzője (Abraham Maslow)

  1. A valóság hatékony észlelése. Realitásérzék, helyes valóságérzés, jó kapcsolat a valósággal. Ez nyilvánul meg a helyzetek és a személyek helyes megítélésében.
  2. Elfogadás önmagunkkal, másokkal és a természettel szemben.
  3. Spontaneitás.
  4. Természetesek és mesterkétlenek.
  5. Örök filozófiai kérdések foglalkoztatják őket.
  6. Problémamegoldóközpontúak. Problémamegoldó tevékenységében annak humán módja legyen a jellemző (a belátás és a gondolkodás, szemben a vak próbálkozással).
  7. Szilárd szokásokkal rendelkezzék, amelyek fizikai és szociális helyzetekben eredményes alkalmazkodást biztosítanak számára. Ezt a perspektívát ígéri a tanuláselméleti koncepció.
  8. Képes legyen ösztönimpulzusainak örömteljes, szorongásmentes kielégítésére, azaz találja meg a harmóniát vágyai és a felettes én kontrollja (a közösség érdekei és elvárásai) között.
  9. Sokoldalú érdeklődés és tevékenység (tág kiterjedésű mező). Az egy-oldalú „beszűkült” ember mint személyiségminta nem ideális, még akkor sem, ha magas sport- vagy munkateljesítményre, például tudományos tevékenységre vagy művészetre szűkült be. Az igazán jelentős alkotók mindig sokoldalúak.
  10. Reális önértékelés (önismeret), identitás.
  11. Elég erősek, autonomók, függetlenek, és saját meglátásaik által irányítottak ahhoz, hogy néha indulatosnak tűnjenek.
  12. Feladatközpontúság.
  13. A magánélet önállósága és sértetlensége.
  14. Függetlenség a kultúrától és környezettől.
  15. A befogadás állandó frissessége.
  16. Kitágult idődimenzió, azaz a jelen tevékenységnek összefüggésbe állítása a múlttal és jövővel, tervezés. Maslow odáig megy, hogy hangsúlyozza: az önmegvalósító személyiség saját magát és tevékenységét a valóság végső lényegével igyekszik összefüggésbe hozni, abban elhelyezni és ahhoz vonatkoztatva megérteni, érzékletesen „óceáni” attitűdnek nevezi ezt a belső magatartást. A végtelen horizontok: “oceanikus” érzés, vallások.
  17. Interdependencia, azaz a személyiség alrendszereinek egymástól független működése. Az érett személyiség képes arra, hogy például hivatali kudarcának ne vallja kárát a családjával való együttlét jó hangulata.
  18. Belső kontroll attitűd: jól működő, nem infantilis (nem félelemkondicionált), hanem az énképhez igazodó lelkiismeret. Jól szabályozza motívumait (önkontroll).
  19. Magas a frusztráció-toleranciája. Viselkedését nem jellemzi az agresszivitás.
  20. Szociális érzület: azonosulás, együttérzés, gyöngédség.
  21. Mély, de szelektív társas kapcsolatok. Intimitásra törekvés, azaz mély, de megválasztott szociális kapcsolatok, melyekben saját énünk „feloldódik”.
  22. Demokratikus jellemszerkezet: mások tiszteletben tartása.
  23. Etikai (erkölcsi) szilárdság.
  24. Ellenségességtől mentes humorérzék. Filozófikus és gondolatgazdag. Nem mások megtréfálása jellemez, hanem mosolyra késztet.
  25. Alkotóképesség, kreativitás, találékonyság.

http://365letszikra.hu/maslow-piramis-erett-szemelyiseg/ https://www.szemelyiseg-vezetes.hu/az-erett-szemelyiseg-jellemzoi/ Carver, Charles S.-Scheier, Michael F. – Személyiségpszichológia

 

  • Neufeld szerint az érett személyiség három minimális kritériuma az önálló életképesség, az alkalmazkodóképesség, valamint az, hogy legyen önmaga a kapcsolataiban is.
  • Allport listájában többségben vannak a kapcsolati és érzelmi tényezők: az én-érzés kiterjesztésének képessége, azaz a másik örömében való részvétel képessége; a másokhoz való meghitt, szerető, de nem birtokló, beavatkozó viszonyulás; az érzelmi biztonság, önelfogadás, az élet állandó bizonytalansága elfogadásának képessége; és a valósághű percepció és a jártasságok, a saját szakma, mesterség ismerete, a képesség az elmélyülésre. http://mipszi.hu/cikk/160225-erett-szemelyiseg-kerestetik

 

 

,,Az érett személyiséget dominánsan ,,proszociális” (önzetlen) értékek jellemzik.”

 

Az egészséges személyiség kritériumai:

  • MENNYIRE SZERETJÜK MAGUNKAT: akik nagyon szeretik magukat egészséges személyiségük van.
  • MENNYI FELELŐSÉGET VÁLLALUNK: akik nem kívülről várják sorsuk alakítását, akik nem másokat hibáztatnak, egészséges személyiségek.
  • KÖNNYEN MEG TUDUNK E BOCSÁTANI: minél könnyebben tudunk megbocsátani, annál egészségesebb a személyiségünk.
  • POZITÍV VÁRAKOZÁSOK: Az, hogy mennyire keresünk jót mindenben és mindenkiben. Akik a jót keresik igazán egészséges személyiségek.
  • HOGYAN JÖVÜNK KI MÁSOKKAL: nem lehet egészséges személyiségünk, ha nincsenek jó kapcsolataink embertársainkkal.

Kölcsönösség törvénye:

*minél jobban szeretjük magunkat, annál jobban szeretünk mást. *minél több felelősséget vállalunk, annál jobb a kapcsolat. *minél könnyebben bocsátunk meg, annál jobban fejlődnek kapcsolataink. *minél inkább csak a jót keressük az emberekben, annál jobban jövünk ki önmagunkkal(!!) és velük. *és minél jobban kijövünk más emberekkel annál jobban szeretjük magunkat.

Megfelelés törvénye: Külvilágunk megfelel a belső világunknak. Amilyen bent, olyan kint. Különösen a kapcsolatainkban.

Vonzás törvénye: Olyan embereket vonzunk akik hasonlítanak hozzánk belül. Ahhoz, hogy megváltoztasd a kapcsolataid, változtasd meg a kapcsolatod magaddal.

Amint jobban tiszteljük és elfogadjuk magunkat, jelentősen növekszik azoknak a száma, akikkel kijövünk, Amint növekszik az önbecsülésünk, javulnak a kapcsolataink és több emberrel jövünk ki.

-Mi a titka az önbecsülés javításának?

Kölcsönösség törvénye: Minden dolog amivel növeljük más önbecsülését a sajátunkat is fokozza. Megfordíthatóság törvénye: minden amit azért teszünk, hogy mások önértékelését javítsa, a sajátunkat is javítja.

-Hogyan növeljük mások önbecsülését?

  • HAGYJ FEL A DESTRUKTÍV KRITIKÁVAL: Senkit se kritizálj, mert az lebecsülést sugall, tönkreteszi a másik ember önbecsülését. Semmi más nincs, ami az önértékelést gyorsabban csökkentené, mint a destruktív kritika.
  • LEGYÉL KEDVES: ne vitatkozz. Először a másikat próbáld meg megérteni, ne magad megértetni.

Ha nem értünk egyet valakivel, az éretlen személyiség természetes reakciója az, hogy nyomban érvekkel árasztja el a másikat.

Ezzel szemben az érett személyiséget az jellemzi, hogy először igyekszik megérteni, miért vélekedik vagy érez így vagy úgy a másik.

https://www.youtube.com/watch?v=ONg0a39AZIs

https://thisisyourkingdom.wordpress.com/2015/08/11/brian-tracy-sikeres-szemelyiseg-kialakitasa

 

Azt mondják, hogy ,,ebül szerzett jószág ebül vész el”… Tehát figyeld meg, hogy hogyan mész bele a kapcsolatba, - erőlködve, stresszelve, túl akarva, zárkózva vagy szeretettel, vidáman, megnyílva, pozitívan?

 

,,Amit a másik elsőként érzékel, felfog rólad.

Hogy mit közvetítesz magadról,

Ha te vonzónak és szerethetőnek tartod magad, akkor a másik nem képviselői is annak fognak látni, bárhogyan is nézel ki.

Kezdj el önmagaddal is úgy viselkedni,

ahogy szeretnéd, hogy a leendő párod viselkedjen veled.

Szeresd, becsüld, értékeld, kényeztesd stb. magad!

Ezzel kibocsátod azt azt az energiát magadból,

hogy mire van szükséged.

Így olyan párt vonzhatsz be az életedbe, aki ezt szívesen meg is adja neked.

Legyél nyitott, vidám, barátságos. Éld az életedet, úgy ahogyan éppen szeretnéd.

Ha önbizalmat, magabiztosságot,

„teljesen jó vagyok úgy, ahogyan vagyok" érzését

árasztod magadból amerre jársz,

akkor egyre több tekintetet fogsz magadra vonzani, és hamarosan válogathatsz a jelöltek közül.”

 

  • A helyes testtartás,
  • a mosoly,
  • a szemkontaktus

mindig is a magabiztosság szimbóluma volt.

 

 

A kudarc és a siker, a tanítód legyen.

 

 

,,Légy saját magad tanácsadója, mind szerelmi, mind munkahely-siker ügyben, mintha másé lennél.”

 

 

A tudás, a nyugalom, az akarat, és a szeretet meghozzák a sikert. (Molnár József)

 

 

Az akaratod és a szereteted hozza létre a pozitív jövődet.

Az akaratod és a szereteted bevonzza az akart, szeretett dolgot.

 

Azt mondta valaki, hogy: remélem.

Hát a reményben is van némi mozgosító pozitív energia. De az akaratban sokat erősebb és több. A szeretetben meg még értékesebb.

Pl. Messi sem azért lett focista, mert remélte, hogy az lesz. hanem akart focista lenni, s szeretett, akar, szeret focizni. (Molnár József)

 

 

Attól, hogy nem sikerült ez a süti most, én még ugyanúgy szeretlek, ugyanúgy, ugyanolyan nagyon szeretlek.

 

Van, hogy engedd meg magadnak, hogy valami nagyon zavarjon, mert minél jobban zavar, annál hamarább lépsz a semlegesítése, kiiktatása érdekében, - a jobb helyzetért.

 

Engedd ki, hagyd kiengedni a ,,lendületi energiát”. – Szeresd önmagad. Ne ítéld meg. Szeretet- és Mosoly energia. - Helyettesítés törvénye.

 

,,Hiszem, hogy mindenki megérdemel egy olyan munkahelyet,

ahol nincs stressz, ahol nem kell feszengeni, napi szinten rossz érzéseket átélni.”

 

Nem mindegy, hogy a karrierépítést és az anyagi javak előteremtését milyen lelkiállapotban tesszük.

 

A jövő teljes egészében attól függ, hogy mit teszünk nap mint nap. (Gloria Steinem)

 

 

Ahelyett hogy pánikkolna, jó teljesítményt nyújt, még jobb teljesítmény nyújt.

 

,,A szegénységtudat és a bőségtudat közötti gondolkodásmódbeli, fókuszbeli, vizualizációsbeli különbség van.”

 

,,Számtalan tanulmány igazolja,

hogy a negatív gondolatok, érzések, szavak és viselkedési minták hatással vannak testi, lelki és szellemi egészségünkre, valamint sikerességünkre és önbizalmunkra.”

 

A cél: ,,Az általad megfogalmazott célok érdekében, az általad elvárt eredményeket tudd megvalósítani.

Ami ezt hátráltatja, azt tudd elhagyni, ami ezt erősíti, azt hozd elő magadból.

Képes legyél olyan eredményeket elérni, melyekhez a jelenlegi gondolkodásoddal, szokásaiddal, ismereteiddel nem tudsz eljutni.”

 

,,Jobb gyertyát gyújtanui, mint átkozni a sötétséget.”

„Jóval azelőtt kezdj el kutat ásni, mielőtt szomjas lennél!”

 

„A változtatás titka,

hogy az energiádat nem a régi elleni harcra,

hanem az új felépítésére összpontosítod.”

Szókratész bölcs tanácsa a bizonyíték arra, hogy már az ókorban is tudták:

sokkal jobban jár az ember,

ha a negatív érzelmekre, gondolatokra és cselekvésekre pazarolt energiáit

inkább pozitív dolgok véghezvitelére fordítja. 

Söpörd ki az elmédből és az életedből azokat a dolgokat, amelyek hátráltatnak a változásban, a változtatásban.

Az így felszabadult energiák segítségével a változtatásra tett törekvésed hamarabb meghozza gyümölcsét.

Forrás: https://www.bien.hu/egeszseg-es-eletmod/lelki-harmonia/words-to-live-by-5-inspiralo-idezet-ha-elfog-az-ennel-mar-nincs-lejjebb-erzes/124671

 

Boldogság, Szeretet, Győzelem, Siker, Elérés, Megvalósulás, Haré Krisna, Jézus.

Erő, Energia, Gazdagság, Bőség, Tágasság. Kiteljesedés, Növekedés, Teljesség. Ánanda, Buddha.

 

 

,,Az érzelmi intelligencia első lépése az, hogy felismerjük az érzéseinket, képesekké válunk arra, hogy megkülönböztessük magunkban a dühöt, a szégyent, az örömöt és a többi érzelmet, és tudjuk magunkban ezt kezelni.”

 

 

,,Azzal együtt, hogy kedves és nagylelkű vagy,

váljál erőteljessé is, hogy ne ingadozz a kihívások közepette.”

 

Mivel a környezetünk a legfőbb befolyásoló tényezőnk,

azaz nagyban alakítja a hangulatunkat, a gondolatainkat vagy a világról alkotott képünket az,

hogy kivel

és miről beszélgetünk,

ezért nagyon fontos az, kik vesznek körül a mindennapokban.

 

Fontos, hogy olyan emberekkel vedd körül magad, akik a legjobbat hozzák ki belőled,

akikből töltődni tudsz,

akik motiválnak és bíztatnak,

tehát pozitív hatással vannak rád.

 

Azokra nincs szükséged,

akik csak visszahúznak,

elnyomnak,

és a negatívat hozzák az életedbe.

Lehet, hogy eleinte fájdalmas lesz, de próbáld meg időben felismerni őket és megszabadulni tőlük.

 

Ha a családodban van ilyen személy vagy olyan emberről van szó, aki nagyon fontos számodra,

akkor próbálj meg te példát mutatni és jó hatással lenni rá,

hátha eltanulja tőled a pozitív életszeméletet!

Forrás és a teljes cikk: https://www.bien.hu/egeszseg-es-eletmod/lelki-harmonia/hogyan-maradj-pozitiv-amikor-mindenhonnan-a-negativitas-omlik/

 

Ha nem találsz magadnak
intelligens társat,
egy bölcs és jó személyt, aki
ugyanazon az úton haladna, melyen
te is mész,
akkor menj az utadon egyedül,
mint egy király, aki elhagy egy
legyőzött királyságot,
vagy mint a hatalmas elefánt az
erdő mélyén. (Buddha)

 

,,Ne a könnyeidet törölgesd…, Szabadulj meg azoktól az emberektől, akik fájdalmat okoznak neked!”

 

,,Azokat az embereket őrizd meg az életedben, akik igazán szeretnek, motiválnak, bátorítanak, inspirálnak, erősítenek és boldoggá tesznek téged. A többieket jobb, ha elengeded.”

 

,,Szabadulj meg a negatív emberektől…

Töltsd az idődet kellemes emberekkel, akik értelmesek, akik ösztönőznek és hasonló a gondolkodásúk.

A kapcsolataidnak támogatónak kell lenniük, nem fájdalmat okozónak. Olyan emberekkel vedd magad körbe, akik azt tükrözik, amilyen személyiséggé szeretnél válni.  Válassz olyan barátokat, akik büszkék arra, hogy megbecsülöd őket, akik szeretnek és elfogadnak.

Találj olyan embereket, akik beragyogják a napodat azzal, hogy az életedben vannak. Az idő túl rövid ahhoz, hogy olyan emberekkel töltsd, akik kiszívják belőled a boldogságot. Ha megszabadulsz a negatív emberektől, felszabadítod önmagad, és megélni önmagad az egyetlen igazi út az igaz élethez.”

 

 

,,Amíg nem képes az elutasítás ellenére

boldognak lenni,

addig szükségképpen csak elutasítást fog tapasztalni.

Attól kezdve, hogy elutasítást érez,

felveszi a menekülő maszkját. Egész életében arra törekszik, hogy ne foglaljon sok helyet.

Befelé fordul önmagába testileg és lelkileg.

Egyedül akar lenni.

Minél mélyebb az elutasításból eredő sérülés,

annál erősebben vonzódik olyan körülményekhez,

amelyek között elutasítják vagy ő utasít el valakit.”

 

Ha valaki hadi lábon áll a belső önbecsüléssel,

akkor csak a külsőre támaszkodik, ezzel kompenzál.

Mivel sem a belső, sem a külső önbecsülése nem túl magas ezért nagyon könnyen sebezhető. Ha valamibe belekezd és nem úgy sikerül, ahogy azt elképzelte, könnyen feladja.

A teljesítmény nem annyira érdekli, mint inkább az érzelmi megerősítés, támogatás.

Visszahúzódó, nehezen lát hozzá a problémák megoldásához. Sokszor bátorításra szorul. Magadra ismertél?

Akkor itt az ideje a változtatásnak, mert

hidd el sokkal több dologra képes vagy, mint amennyit kinézel magadból! Ne éld le úgy az életed, hogy csak kis fordulatszámon zötyörögsz.

 

Segítség a változtatáshoz:

Zárd le a múltat! 

Mindenkit érnek kritikák, sérelmek az életben.

Ne engedd, hogy ezek irányítsák az életedet

és, hogy újra és újra feltörjenek benned mások negatív megjegyzése.

Ha folyton másoknak akarsz megfelelni, végül nem jutsz sehova, hiszen mindenkinek úgysem lehet a kedvére tenni.

Csak pozitívan! 

Koncentrálj a jó tulajdonságaidra

és inkább a pozitív visszajelzésekre emlékezz.

Akár nap, mint nap, hangosan is elmondhatod azt miben vagy tehetséges. És nyugi, valamiben mindenki jó.

Próbáld meg tudatosan elfogadni és szeretni önmagad,

mert később a kisugárzásodon is meg fog látszani.

Jutalmazd magad! 

Igenis kicsit legyél önzőbb! Akarj többet!

Merd érvényesíteni a szavad

és nyugodtan jutalmazd meg magad egy-egy sikeres nap után.

És végül: 

A kudarcok után is szeresd magad!

Forrás és a teljes cikk: https://www.bien.hu/egeszseg-es-eletmod/lelki-harmonia/igy-gyozd-le-a-kishituseget-es-valj-onbizalommal-teli-nove/125567

 

 

,,Szinte már elfelejtettük,

hogyan legyünk önmagunkkal is gyengédek és kedvesek, ráadásul a körülöttünk lévő világ sem igazán bátorít erre. 

Legyünk önmagunkkal is gyengédek és kedvesek.”

 

 

Legyünk kíméletesek, jó szándékúak és kedvesek elsősorban a magunk és a környezetünk számára.

 

 

,,A boldog házasság és a boldog élet egyik titka,

hogy az ember arra törekszik, hogy ajándékká váljon.

Nem szabadna magától értetődőnek lennie, hogy valakinek a szívét megnyerted, és most főz, mos, vasal rád, elrakja a szétdobált holmidat, hogy ápolt legyél, jól érezd magad.

Köszönd meg neki! Hálát adhatsz azért is, ha társad meghallgat és megért, nyugtató, bátorító szavai írként hatnak a sebeidre.”

 

 

,,Ha segíteni szeretnél valakinek, ne úgy tedd, ahogyan Neked jó, hanem úgy, hogy neki jó legyen! Kérdezd meg, Ő mit szeretne! Lehet, hogy a legnagyobb segítség, ha egyszerűen békén hagyod. Nem mindig az aktív cselekvésben rejlik a legnagyobb segítő erő!”

 

 

Adjál lehetőséget, teremtsd meg a lehetőséget, hogy a másik ember a szerelmednek, jó embernek, értékes embernek, klassz embernek tartson. (Molnár József)

 

,,Az ember nemcsak a szájával hallgat vagy beszél valamiről, hanem a lelkével is." (Márai Sándor - Az igazi)

 

 

Néhány jó szó felébreszthet, megváltoztatja lelked időjárását.

 

 

Elismerő, dicsérő, bátorító, kedves és szelíd szavak.

Az 5 szeretetnyelv - Egymásra hangolva (Gary Chapman)

Minden ember céljai között első helyen szerepel, hogy szeretteit boldoggá tegye – ehhez pedig tudni kell, hogy mi az, ami a másiknak örömet okoz. Talán megéltük már, amikor egy gondosan kiválasztott ajándéknak vagy egy meglepetésként elvégzett házimunkának társunk nem igazán örült. A félreértések és sokszor a csalódások hátterében az áll, hogy szeretetünket nem a másik személyre szabott „szeretetnyelén” fejezzük ki. Gary Chapman, amerikai keresztény családterapeuta 20 éves tanácsadói tapasztalata alapján 5 szeretetnyelv típust állapított meg: elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek, testi érintés.

Amikor nem érezzük a társunk szeretetét, üresség és fájdalom tölt el.
A szeretet nem törli el a múltat, de mássá teszi a jövőt.

Nem is értjük sokszor, hiszen annyira könnyű volt az elején, mi változott?
Hát csak annyi történt, hogy egy kapcsolat elején mindkét fél bőszen használja mind az öt szeretetnyelvet.

Ha szeretetünknek társunk elsődleges szeretet-nyelvén adunk hangot, olyan érzelmi légkört teremtünk, amelyben feloldást találunk múltbeli konfliktusainkra és sérelmeinkre.
………….
Első szeretet-nyelv: Elismerő szavak
A dicséret, a biztató szavak és a kérések sokkal inkább erősítik az önbecsülést, mint a követelések. Bensőséges légkört teremtenek, begyógyítják a sebeket, és a lehető legjobbat hozzák ki a házastársakból.

Második szeretet-nyelv: Minőségi idő
A „minőségi idő" azt jelenti, hogy osztatlan figyelmet szentelünk valakinek.
Amikor csak egymásra figyelünk, vagy közös tevékenységekben veszünk részt, azt fejezzük ki, hogy valóban törődünk egymással és élvezzük egymás társaságát.
A minőségi idő lényege az együttlét. Ez nem csupán fizikai közelséget jelent... Az együttléthez nélkülözhetetlen az egymásra fordított figyelem.

Harmadik szeretet-nyelv: Ajándékozás
Az ajándék a szeretet látható jelképe, akár vásároljuk, akár saját kezűleg készítjük, akár a jelenlétünk ajándékát adjuk. A kapcsolat értékét fejezi ki, és arról vall, hogy törődünk a társunkkal.

Negyedik szeretet-nyelv: Szívességek
Összegzés Ha bírálattal illetjük társunkat, amiért nem tesz meg számunkra bizonyos dolgokat, az arra utal, hogy a „szívességek" szeretetnyelvén értünk.
Tartsuk szem előtt, hogy a szívesen végzett szolgálatokat nem lehet kikényszeríteni; csak szabadon adhatjuk és fogadhatjuk el egymás szolgálatait.

Ötödik szeretet-nyelv: Testi érintés
A testi érintés, mint a szeretet gesztusa, lényünk legmélyén érint meg bennünket. Mint szeretet-nyelv, a kommunikáció hatékony eszköze; a szeretet számtalan árnyalatát képes kifejezni egy futó érintéstől a szenvedélyes csókig.

 

,,Ha írsz, beszélsz valakivel, akkor sugározz-küldj pozitív, csodás érzéseket felé - szeretet, jókedv, mosoly, öröm stb."

 

,,Mindenki arra vágyik, hogy mások megértsék, mit érez, amikor beszél, és ne csak azt, amit mond."  (Dr. Thomas  Gordon)

,,Én” üzenetek és Értő figyelem.

A pszichológiában csak nemrég ismertük fel, milyen hatalmas erő az az érzés, hogy szeretnek: elősegíti test és lélek növekedését, és talán a leghatékonyabb gyógyító erő a testi-lelki sérülések behegedéséhez.

...az elfogadás erről a tájékról származik, de ahhoz, hogy hatékony befolyásoló erőt nyerjen, aktívan kell közölni, kimutatni. Soha nem lehetek addig biztos a másik ember elfogadásában, amíg valamiképpen nem fejezi ki felém. A hivatásos pszichoterapeuta, akinek segítői hatékonysága oly nagymértékben függ az elfogadás kimutatásának képességétől...

Segítségük hasznos volta azon múlik majd, amit mondanak.

A beszéd gyógyíthat, és építő változásokat segíthet elő. De nem akármilyen beszéd. ...meg kell tanulnia közölni-kimutatni elfogadását, és ehhez ugyanazokat a kommunikációs készségeket kell elsajátítania.

Az értő figyelem lényege, hogy a Fogadó megpróbálja megérteni,  mit érez az Üzenő, mit jelent az üzenete. Ezt az értelmet azután saját szavaival megfogalmazza, és az Üzenővel „visszaigazoltatja". A Fogadó nem  küld  saját üzenetet - se értékelést, véleményt, tanácsot, se érveket, elemzést vagy kérdést. Csak azt jelzi vissza, amiről úgy  érzi,  hogy  értelem  szerint  benne  volt  az  eredeti  üzenetben  - se többet, se kevesebbet.

.... Az értő figyelem visszajelzésével az a célunk, hogy ellenörizzük, pontos-e a megértésünk, s egyúttal az üzenő is megbizonyosodhat arról, hogy megértették." - (Thomas Gordon - P. E. T. A szülői eredményesség tanulása)

 

Carl Rogers a humanisztikus szemlélet alapján feltételezi, hogy

megfelelő légkört teremtve, a személyek hozzásegíthetők ahhoz,

hogy személyiségük optimális irányba fejlődjön.

A terápiás tapasztalatokból indult ki, és úgy találta, három viselkedési alapelv fogalmazható meg:

  1. a hitelesség,
  2. az elfogadás,
  3. és az empátia.

Ezek azok az alapvető jellemzők, amelyek a terapeuta viselkedésében

szükségesek ahhoz, hogy a kliens számára megfelelő légkört teremtsen.

Nemcsak a terápiás helyzetben, hanem a tanár-diák viszonyban és

a mindennapi érintkezésben is ezek azok a tulajdonságok,

amelyek segítik a partnert az optimális önfejlesztés elérésére.

 

A hatékony kommunikáció eszközei

Mit használjunk tehát a kommunikációt gátló közlések helyett? Milyen megnyilvánulások se­gítik az őszinte, elfogadó, érzelmileg támogató légkör megteremtését? Olyan közlések célravezetőek, amelyek feltárják a tanár és a diák valós érzéseit, nem mérgezik a tanár-diák viszonyt, és nem tartalmaznak negatív értékelést a gyerekről.

Gordon az ilyen közléseket énközléseknek ne­vezi.

A teljes énközlés három elemet tartalmaz:

 - a bennünket zavaró viselkedés pontos megne­vezését,

 - ennek következményeit ránk nézve,

 - és azt az érzést, amelyet ez belőlünk kivált.

 

 

Érzelmi biztonság, elérhetőség — növeli a biztonságérzést.

 

Az érzelmi tényező az egyik legfontosabb tényező a gyermek fejlődése szempontjából.

 

A bőr érintése fizikai szükséglet, serkenti az idegrendszert, jótékony a fejlődésre.

 

 

Amikor nem a személy a problémás, hanem a viselkedése.

Kommunikáci­ónkban és metakommunikációnkban jelezni kell a gyermek felé, hogy érzékeljük és elfogadjuk, hogy valamilyen problémája van, és emiatt viselkedik problémásán.

Erről az elfogadási alap­ról indulhat a nevelés azon mozzanata, amely arra törekszik, hogy a gyermek megtanulja ki­mondani, megfogalmazni problémáit, s ezáltal szükségtelenné váljék, hogy éretlenebb módon, a viselkedésével fejezze ki azt.

Alapszabály a nevelésben, hogy az érzelmet mindig fogadjuk el, de a zavaró viselkedést kor­látozzuk.

 

Behaviorizmus –Skinner - A környezeti ingerek optimális szabályozása elvezet a gyermek egészséges személyiség fejlődéséhez.

A helyes viselkedést a megerősítő jutalom, a helytelen viselkedést következetes megfelelő mértékű büntetés.

Inger - viselkedéses válasz – megerősítés - viselkedés rögzülés.

 

 

Ha egy viselkedést megakarunk előzni, praktikus, ha még a végrehajtása előtt adjuk a visszajelzést, különben nem elég hatékony a gátlás.

 

 

A megerősítések akkor hatékonyak, ha azonnal követik a viselkedést, különösen ha ezekhez megokoljuk tettünket.

 

 

A mo­dell, illetve a modellek és a megfigyelő jellem­zői egyaránt fontosak abban, hogy az utánzás milyen mértékű lesz.

Amennyiben a modell viselkedését jutalom vagy valamilyen megerősítés követi, akkor a megfi­gyelő hajlamosabb utánozni a viselkedést.

 

Megerősítés - dicséret

Abban legszükségesebb megerősíteni a gyereket, amit jól csinált.                

A gyermek egészséges fejlődé­séhez elengedhetetlenek az elfogadó, elismerő szavak, amelyekkel a konkrét cselekvését, viselkedését dicsérjük.

A szemkontaktus tartása is kulcsfontosságú ilyenkor.

  • Az általános dicsé­retek („Ügyes vagy", „Jól van, szépen dolgoz­tál"), kevésbé hatékonyak, mert a címzett nem tudja meg, hogy pontosan mi az, amit a tanár megdicsért. Az általános dicséretek könnyen elveszítik hatásukat, ha uniformizálttá válnak.
  • A dicséret gyakoriságát a helyzet és a gyerek sajátosságai határozzák meg.
  • Fontos, hogy olyan teljesítményért járjon dicséret, ami a gyerektől erőfeszítést követelt.

A dicséretet időnként kérdés formájában is megfogalmazhatjuk. Pl.: „Mit gondolsz, mi tet­szett legjobban az órai munkádban?" „Nagyon szépen dolgoztál. Tudod, miért mondom ezt?" Az ilyen típusú kérdéseket nehezebb figyelmen kívül hagyni, aminek különösen az alacsony önértékelésű gyerekeknél lehet jelentősége, akik hajlamosak az önértékelésükkel inkongruens dicséretet figyelmen kívül hagyni.

A jutalom, díjazás, megerősítés eszközét szí­vesen alkalmazzák a pedagógusok (és a szülők is), mert az magát a teljesítményt látványosan növelni képes.

A dicséret hangsúlyozza a fejlődést, hasonlít­sa a jelenlegi teljesítmény a korábbiakhoz.

„Tedd dicsérhetővé!"

Olyan helyzetek teremtéséről van szó, amelyek során a másik dicsérhető módon tud viselkedni. Sőt probléma esetén ezek után a helyesen alkalmazott elismerés - amellyel nem őt dicsérjük és ismerjük el, hanem a konkrét cselekvését a lehető legtermészetesebb módon - megszakíthatja a problémás viselkedési láncot. Mindez akkor sikeresebb, ha kezdetben gyakrabban dicsérjük a kívánatos viselkedést, majd csak részlegesen alkalmazzuk az elismerést, s ha nem vesszük el a dicséret erejét a hozzá adott prédikálással.

Forrás: Pszichológia pedagógusoknak (szerk. N. Kollár Katalin, Szabó Éva)

 

Amit kell tennünk ahhoz, hogy a másik ember jól érezze magát.

Érezze fontosnak magát.

1. elfogadás, 2. megbecsülés, 3. helyeslés, 4. csodálat, 5. figyelem.

 

 

,,Add gyermekednek a tudás, a kreativitás és a kíváncsiság hármas szuperképességét.”

 

„A jó alsó tagozat szeretetteljes, biztonságot és örömöt adó közösség.”

 

 

,,Szeretem az olyan embereket, akik akkor is mosolyt tudnak csalni az arcomra, mikor teljesen magam alatt vagyok.”

https://www.facebook.com/szeretlekalegszebbszo/photos/a.226061320748532.56180.214671915220806/1349481865073133/?type=3

 

 

https://www.facebook.com/NapiElemozsia/photos/pb.180927068648029.-2207520000.1484562513./1298041073603284/?type=3&theater A Meditáció

 

 

https://www.facebook.com/Mosolysziget/photos/a.209909022359056.66212.209898792360079/1546107905405821/?type=3&theater

,,Ha keresnétek, kiálltam a sorból, és elkezdtem a saját álmaimat követni.”

 

 

"Az igazak ösvénye pedig olyan, mint a hajnal világossága, mely minél tovább halad, annál világosabb lesz, a teljes délig." (Péld 4,18 .)

 

 

Nem baj, ha kilógsz a sorból, lehet, hogy Te jársz a helyes úton…

“Mikor új ötletem támad, mindig megkérdezem 10 barátomat, hogy mi a véleményük. Ha tízből 9 azt mondja, hogy őrültség, biztosan megcsinálom, amit kigondoltam. Mert szerintem az emberek 90% rossz irányba halad az életében.” (Walt Disney)

https://www.facebook.com/megvalositomazalmomat/photos/a.1589357518036961.1073741828.1586729314966448/1620435471595832/?type=3

 

 

"Annak, hogy az légy, aki vagy, az az ára, hogy valószínűleg nem fogsz tudni megfelelni mindenki elvárásainak, így aztán elkerülhetetlen külső konfliktusokba kerülsz majd... Annak az ára azonban, ha nem vagy az, aki, mert folyton megpróbálsz megfelelni a körülötted lévőknek, az, hogy értékes belső részed elhal; ez esetben belső konfliktusokkal kell majd foglalkoznod."
- Mark Nepo -

 

 

https://www.facebook.com/TunderEzoteria/posts/1350446328331627 Ha pozitívan gondolkodsz, boldoggá válsz!…

 

 

,,A Férfiak Klubja értékrendje 2017-től évente minden egyes születendő gyermek apukájához eljut az Apavilág című kiadvánnyal! 90 ezer példányban nyomtatják ki ezt a hasznos, apaságot támogató füzetet, ezzel eszmeiségünk, csak a szülőpárt tekintve is évente minimum 180 ezer emberhez jut el, nem számolva a barátaikat, családtagjaikat.”

 

 

Szükségünk van korszerű szentekre, XXI. századi szentekre, akik erre a korszakra alkotják meg a lelkiségüket. Szükségünk van olyan szentekre, akik el vannak kötelezve a szegények iránt és a szükséges szociális változások iránt.

Szükségünk van a világban élő szentekre, a világban megszentelődő szentekre, akik nem félnek a világban élni. ...Szükségünk van olyan szentekre, akik szeretik a mozit, a színházat, a zenét, a táncot, a sportot. Szükségünk van társaságot kedvelő szentekre, akik nyitottak, normálisak, barátságosak, vidámak és jó barátok.

Szükségünk van olyan szentekre, akik e világban élnek, és meg tudják ízlelni a világ jó és tiszta dolgait, de mégsem világiasodnak el. Legyünk hát ilyenek!" (Ferenc pápa)

http://www.szentkeresztplebania.hu/ujsag_2014_marcius_01.html

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=841090905956877&set=a.339755802757059.77531.100001679273358&type=3 Ferenc pápa arra hívta fel a figyelmet,…

 

 

Vannak férfiak, akiket tényleg érdemes támogatni, de nem azért, mert férfiak, hanem azért, mert méltóak rá.

Nőként el kell kezdenünk megbecsülni a saját magunk és egymás értékeit.

Keress erős nőket azért, hogy pártold őket, köss velük szövetséget, tanulj tőlük, inspirálódj belőlük, működj együtt velük, támogasd őket, láss tisztábban általuk. (Madonna Louise Ciccone)

 

"Az emberek mindig beszélnek, úgyhogy adjunk nekik valami értelmes témát, amiről beszélhetnek!" (,,Lady Gaga” Stefani Germanotta)

 

“Adjunk életet egy új, nemzetközi ideológiának.”

Fogjunk össze, és egyesítsük a történelmünket a mával. Legyünk a szeretet forradalmárai, és használjuk emberi hatalmunkat, a rendkívül erős emberi hatalmunkat, hogy életeket mentsünk, és bátorítsuk az összefogást az egész világon. (,,Lady Gaga” Stefani Germanotta)

 

A csatornákat nem mindig tartják felelősnek azért, hogy milyen hírekkel szolgálnak, hogy miként alakítják a nézeteinket, csak a nézettség érdekli őket. Ez megijeszt, mert a fiatalok és az idősebbek Amerikában, akik talán nem gondolkodtak el rajta, hogy miért indul a választáson Donald Trump, úgy tekinthetnek erre, hogy ‘Oh, már láttam őt valahol, szóval biztosan fontos ember’. De az igazság az, hogy azért szerepel annyi politikus a tévében, mert ezzel pénzt lehet csinálni, és nem azért, mert ez jó Amerikának. (,,Lady Gaga” Stefani Germanotta)

 

 

Minden alkalommal, amikor valaki nálad jobbal dolgozol együtt, te magad is jobbá válsz. (,,Lady Gaga” Stefani Germanotta)

 

 

 

Egy szerető társ bátorítása szárnyakat adhat. (Gary Chapman)

 

 

 

Jót s jól! Ebben áll a nagy titok. (Kazinczy Ferenc)

 

 

Híven szeretni a jót,
Gyűlölni vesztig a gonoszt,
Eszköze lenni az isteni kéznek,
Egy nem haszontalan tagja az Egésznek,
Férfiak! ez gyönyörű jutalom. (Kazinczy Ferenc)

 

 

Hiszek abban, hogy Magyarországon a teljesítmény számít, hiszek abban, hogy az elvégzett munka elnyeri méltó jutalmát, hiszek abban, hogy a nehézségeken valódi nemzeti összefogással úrrá leszünk, hiszek abban, hogy minden itt élő állampolgár magyarsága ugyanannyit ér, és hiszek abban, hogy munkámmal hozzájárultam és a jövőben is hozzájárulhatok hazám boldogulásához. (Alföldi Róbert)

 

 

,,A polgármester hozzátette, Magyarország szerinte akkor lesz sikeres, ha ember és ember között nem a származás, nem a világnézet, nem a vallás, nem a pártállás, hanem a tudás, a tehetség és a munka tehet csak különbséget.”

 

 

„Elmondom mi számít - szerintem. Hogy ne keseredjünk meg. Hogy bátor szívvel éljünk. Hogy édes legyen az álmunk. Hogy bízzunk a jóban. Hogy ne csapjuk be magunkat. És hogy ne hibáztassunk másokat. Mert aki boldogtalan, annak senki nem oldhatja meg az életét helyette. Aki meg boldog, az igyekezzen másnak is adni belőle. ...

Azt mondják, ott az otthon, ahol a szív. Igaz, de hozzáteszem: ott az otthon, ahol lehet szépen, szeretetben, boldogságban élni, vállalva azt, aki vagy, törekedve a közös jóra.”

 

 

,,És mindenki, aki veled találkozik az élet útján, legyen megérintve valahogy a te jelenléted, a kegyelem, a fényed és a nyitottságod által, a bölcsességed és a szereteted által. És ezen a találkozón keresztül legyenek inspirálva, hogy megtalálják az Igazságot önmagukban."

 

 

A szépet csodálni,
Az igazat óvni,
A nemeset tisztelni,
A jót körülölelni,
Ez vezeti az embert
Az életben célokhoz
(Rudolf Steiner)

 

 

Aki Belső Templomába hazatalál, azt kívülről érkező széllökések már nem tudják eltéríteni.

(Zentai Anna)

 

 

A demokrácia nem egyenlő az erőszakkal. (Manuel Valls)

 

 

A jóindulat nem gyengeség; ez a legnagyobb erő, mert a szeretet a legerősebb dolog, amivel rendelkezünk. Türelem, kedvesség, megbocsátás és szeretet - e négy dologból áll az, amit jóindulatnak nevezzünk. Ha jóindulatúak vagyunk, akkor nagyon erősek vagyunk. (Szvámi Ráma)

 

 

 

,,Àlmodtam egy színes világot, ahol emberek segítenek egymásnak.
Jó szándék, öröm és simogatás, mindennapi természetes ajándék.
Ismerős és ismeretlen, megfogja egymás kezét.
Színes képek szavak egész sorával, köszöntik mások örök létét.”

https://www.facebook.com/szivforras.aszeretethangjai/posts/2146488102243601

 

 

,,Azáltal tanítunk, hogy hogyan élünk, hogyan viselkedünk, és mire használjuk az életünket."

 

,,A gyerek olyannak látja magát, amilyennek a te szemed tükre mutatja. De ez így van velünk, felnőttekkel is. Ha hazafelé egy pattanásos legényke csodálattal megbámulja a fiatal lánykát, az a hölgy kivirágzik. Van egy kolléganőm, egy idősebb hölgy, akinek a férje nagyon szépen tud bókolni, minden alkalmat megragad, hogy kedvesen megdicsérje a haját, a ruháját. A kolléganőm ilyenkor mindig azt mondja a férjének: te vén csacsi, hagyd már abba – de tudom, ha abbahagyná, szomorú lenne. Jólesik neki. Legalább tíz évvel megfiatalítja, hogy a férje állandóan udvarol neki. A meccsen a nagy, benga hokistáknak is jólesik, hogy a lelátón ezren üvöltik: mindent bele, hajrá, fog ez menni! Mindannyiunknak nagy szükségünk van arra, hogy drukkoljanak nekünk, hogy bátorítsanak, biztassanak, lelkesítsenek bennünket. Olyan nehéz volna ezt nap mint nap megadni egymásnak?" (Böjte Csaba: Hidak egymáshoz)

https://hu-hu.facebook.com/nyitottakademia/photos/a.179542955401946.39687.178446845511557/357852004237706/?type=3

 

 

 

Rudolf Steiner szerint a felnőttek feladata, hogy gyermekeiket rózsabimbó módjára, vigyázva neveljék, megteremtve nekik mind a fizikai, mind a lelki és szellemi feltételeket ahhoz, hogy csakraszirmaik kibontakozhassanak.

 

 

 

,,Hogyan legyen tudatos a szülő a gyermeknevelésben? Tudsz valamilyen bevált módszert, tanácsot adni a tudatos szülőknek?

Alapvetően meg kell figyelni mindegyik gyereknél, mi a szeretetnyelve.

Nekem is van egy gyermekem, akinek mindig el kell mondani, milyen tökéletes, szuper vagy, mert neki ez használ. A másiknak az használ, hogyha megölelem, ha van egy fizikai kontaktus, magamhoz szorítom és érzi, hogy biztonságban vagyok, apa szeret engem.

 

A másik, hogy teremtsünk alkalmakat, amikor együtt vagyunk.

Azt nekem Szilvi tanította meg, hogy mennyire fontos az, hogy együtt eszünk esténként.

Leülünk a vacsoraasztal köré, és van egy kis játékunk, a „mi volt jó a napodban” játék. A lányok már nagyon várják. Ez egyfajta önmotivációs módszer, hiszen egész nap azt keresik, hogy otthon majd mit mondhatnak el. Erre nyitjuk ki a fülüket, szemüket.”(Szalay Ádám)

Forrás: http://lelekmozaikok.cafeblog.hu/2014/09/29/szalay-adam-ha-elhiszed-hogy-az-eletben-minden-csodalatos-ezt-is-fogod-megtapasztalni

 

Ha valakinek ajándékot adsz vagy elénekelsz neki egy dalt, segítesz a Mikulásnak. Számomra erről szól ez az ünnep. - Louis Sachar

 

10 dolog, ami boldogabbá tehet egy családot!

Posted on 2017/12/27 by Bellini in Kuriózum

Ha az embereket megkérdeznéd, hogy mi számukra a legfontosabb dolog a világon, szinte mindenik válasza a család lenne. De ahogy az az élet fontosabb dolgaival szokott lenni, a családi életet is képes tönkretenni a mindennapok feszültségei és a stressz, ezért

 lássuk, mi tehet boldogabbá egy családot napjainkban, és mit kell tennünk ennek érdekében!

1. Tegyél erőfeszítéseket

Sokszor ösztönösen hajtunk és kergetjük céljainkat az élet számos területén,

de sokan nem fektetnek elég hangsúlyt

a családi boldogság megteremtésébe.

Ha összedolgozunk családtagjainkkal, mint egy igazi család,

akkor képesek vagyunk megteremteni a boldog légkört,

csupán kitartás és befektetett munka kell hozzá.

2. Határozzátok meg a család legfőbb céljait

Minden sikeresen működő vállalatnak

megvannak a saját céljai és értékei.

Ennek szellemében képesek döntéseket hozni.

Egy szerető család esetében is ugyanígy érdemes cselekedni:

határozzátok meg mik is a család legfontosabb értékei,

és milyen családdá akartok igazán válni.

3. Adj a gyerekek kezébe egy kis hatalmat

Tudományosan bizonyított,

hogy azok a gyerekek,

akikre a szülei rábízzák, hogy ossza be a saját idejét, találjon ki magának új heti-célokat,

sokkal fejlettebb vezetői és szervezői képességekkel rendelkeznek,

és eme képességek

segítenek megelőzni a gyerekek alacsony önbecsülésének kialakulását.

4. Osszátok meg egymással a családotok történeteit

Az Emory Egyetem kutatásai alapján, azok a gyerekek, akik ismerik családjuk történelmét sokkal magabiztosabbak. A családi legendák, történetek hozzájárulnak a gyerek egészséges lelki fejlődéséhez – tudniuk kell honnan jönnek.

5. Hatékony stratégiával oldjátok meg a problémákat

Bruce Ury, a Getting to Yes szerzője szerint

egy háromlépéses folyamattal

hatékonyan meg lehet oldani a szülők és a gyerekek között fellépő nézeteltéréseket.

  • Első lépésként különüljetek el mindannyian, de úgy, hogy még láthassátok egymást.
  • Majd kérjétek meg a gyerekeket, hogy mindegyik találjon ki három alternatívát a probléma megoldására.
  • Utolsó lépésként gyűljetek össze és vitassátok meg, hogy a 3 alternatíva közül melyik lenne a legmegfelelőbb.

6. Legyetek egy közösség tagjai

Kutatások szerint

a legalább 10 baráttal rendelkező családok boldogabbak.

Főleg a vallásos közösségben aktív családokról mutatták ki,

 hogy a családtagok sokkal jobban érzik magukat.

7. Korlátozzátok a stresszt

Egy felmérés alapján, melyben közel 100 családot kérdeztek meg

a gyerekeknek a következő kérdésre kellett válaszolniuk: „Ha kívánhatnál egyet a szüleidnek, mi lenne az?

A legtöbb válasz az volt, hogy a szülők kevésbé legyenek fáradtak és stresszesek.

Az érzéseink nem befolyásolhatják a viselkedésünket: mutassunk több pozitivitás gyerekeink felé!”

8. Étkezzetek közösen

A közös étkezések összefognak, közös emlékek, élmények születnek.

Egy finom étel mellett lehetőség nyílik a kommunikálásra,

az egymás meghallgatására.

9. Vonjátok be a nagyszülőket is

Ha olyan szerencsés helyzetben vagytok, hogy a nagyszülők még mindig élnek, akkor tudnotok kell, hogy ők a legjobb tanítók. Sokmás dolog mellett megtaníthatják gyerekeiteknek hogyan legyenek felelősségtudóak, közösségi emberek és hogyan nézzék a világot egy nyitottabb szemlélettel.

10. Tartsatok családi összejöveteleket

Szánjátok rá az időt és az energiát, és legalább hetente egyszer gyűljön össze a nagycsalád apraja nagyja.

Beszélgessetek, érdeklődjetek egymás dolgai felől.

Vitassátok meg a problémákat, értékeljétek ki a hátatok mögött lévő hetet.

Forrás: http://filantropikum.com/10-dolog-ami-boldogabba-tehet-egy-csaladot/

 

 

 

A gondos szülő sosem engedi meg a gyereknek, hogy későn feküdjön le. Veszélyes lehet a fejlődésére!

Posted on 2017/04/05 by Neptunusz in Holotropikum

Az alvás rendkívül fontos élettani folyamat, amely konkrétan kihatással van az egészségi állapotunkra.

A gyerekek esetében különösen nagy jelentősége van az alvásnak, hiszen ha nem alszik jól a gyerek, az nem csak az ő fejlődésére, de az egész családra negatív hatással lesz.

Azonban a gyerekek lefektetése egyáltalán nem könnyű, ezt bármelyik szülő aláírja, akinek 3-9 év körüli gyerekről kell gondoskodnia. Sokszor képtelenség időben ágyba dugni a folyamatosan telefonon, táblagépen, számítógépen játszó lurkókat. És ha végre le is fekszenek, az elalvás nem megy könnyen, mert az említett elektronikus eszközök fénye megakadályozza az elalvást segítő hormon képződését, mivel az agy úgy értelmezi, hogy nincs sötétség, így nem kell lefeküdni és pihenni.

A tudomány emberei rámutattak, hogy

azok a gyerekek, akik későn fekszenek le,

másnap sokkal ingerlékenyebben, idegesebbek,

nem tudnak odafigyelni az iskolában,

így a tanulmányi eredményeik is romlani fognak.

A gyerekek esetében azért is fontos az alvás,

mert ekkor válik aktívvá a növekedési hormon, amely 2-3 óránként termelődik.

Leginkább éjfélkor indul be a növekedési hormontermelés, ezért ha a gyerek este 9 óra után fekszik le, a szervezetben nem aktíválódik kellő mértékben, mert nincs rá megfelelő idő, ezért egy idő után a gyerek nagyon “lelassul”, tehát nem akar/tud mozogni, de az ellenkezője is megtörténhet, és így válik hiperaktívvá.

Sőt, a késői lefekvés a gyerek mentális képességeire is negatív hatással van.

Forrás és a teljes cikk: http://filantropikum.com/gondos-szulo-sosem-engedi-meg-gyereknek-hogy-keson-fekudjon-le-veszelyes-lehet-fejlodesere/

 

 

,,Oktatási forradalom előtt állunk.”

Az egyetemeknek olyan tudást kell adniuk és olyan értékeket kell közvetíteniük, amelyek megkönnyítik a munkába állást, ugyanakkor legalább ilyen fontos, hogy tudatos állampolgárokat neveljenek, akiken az ország jövője múlik.

A gyorsan változó trendek miatt meg kell keresni a maradandó értékeket, amelyek a munka világában és a tudományos karrier során egyaránt hasznosak. Ilyen az alkalmazkodási készség, az adott területen megszerzett alapműveltség, a kritikai gondolkodás, a nyelvek – főleg az angol – magas fokú ismerete, a nemzetközi referenciák folyamatos használata és a kezdeményezőképesség. Ezek azok a stabil alapok, amelyekre a későbbiekben könnyű szakmai képzéseket alapozni. E készségek soha nem mennek ki a divatból, sőt minél gyorsabb a világ, annál fontosabbá válnak.

Ideális rendszerben a felsőoktatás legfontosabb feladata az ország értelmiségének, a szélesen művelt, jó képességű, nyelveket beszélő fiataloknak a képzése, a munkaerőpiac pedig a saját ízlése és igényei szerint végzi a szakmai oktatást, és kiváló szakembereket nevel ezekből a fiatalokból.

Az oktatás jövője nagyon érdekes tendenciákat mutat. A jó minőségű online oktatási rendszerek (például a Coursera vagy a Khan Academy) gyökeres változást hoztak. Lassan tényleg ott tartunk, hogy a világ legjobb professzorai „személyesen” tanítanak bennünket az internet segítségével, és a számonkérés is a saját módszertanuk szerint történik. Gyakorlatilag közel ugyanazt a tudást kapjuk, mint amit az órán ülő diákok. Ezek az online kurzusok nagyon komoly kihívói lesznek a közepes vagy rossz minőségű főiskoláknak és egyetemeknek.

Miért hallgatnánk egy unalmas tanársegédet magyar nyelven, ha egy Nobel-díjas professzor széleskörűen elismert, angol nyelvű szakmai tananyagokból is taníthat minket, ráadásul izgalmas módon? E versenyben csak azok az iskolák maradnak fenn, amelyek képesek többet adni, és ki tudják használni a diákok személyes jelenlétét, továbbá amelyek erős közösséget építenek, kapcsolatokat adnak a munkaerőpiachoz.

Hogyan tud alkalmazkodni mindehhez a munka világa? Jelenleg a munkaerőpiac egyik fő kihívása a tehetségek megkeresése, felvétele és megtartása. Ezt a folyamatot minden felelős szervezetnek már most el kell kezdenie. A kulcs, hogy korán – már a jövőbeli munkavállalók egyetemi, vagy akár gimnáziumi képzése alatt – keresni kell azokat a kiemelkedő majdani munkavállalókat, akikben ott van az a bizonyos plusz, amitől jó munkavállalók lehetnek. Keresni kell az együttműködési pontokat az oktatási intézményekkel, diákszervezetekkel, és támogatni kell őket, hogy a befektetett tőke néhány év múlva megtérüljön.

….

Behozhatatlan előnyre tesznek szert azok a szervezetek, amelyek nemcsak arra gondolnak, hogy ma vagy holnap kit vesznek fel, hanem arra is, hogyan lehet a legjobb jövőbeni alkalmazottakat minél korábban magukhoz kötni – például ösztöndíjakkal, önkéntes munkával vagy gyakornoki programokkal..

A világ egyik legértékesebb erőforrása az emberi tudás és kreativitás – vagyis a szellemi tőke. A közeljövőben a legversenyképesebb gazdasági szereplők azok lesznek, akik felismerik, hogy nemcsak az aktuális versenyt kell megnyerni, hanem költeni kell a következő munkavállalói generációra is.

Zeitler Ádám cikke a HVG Extra Business 2015/3-as számában jelent meg.

http://hvg.hu/businessmagazin/20160621_Ez_teheti_versenykepesse_a_magyar_fiatalokat_es_cegeket

 

 

 

,,A kutatások azt bizonyítják, hogy minél többet beszélsz a gyerekedhez, az annál hamarabb fog megtanulni beszélni. Ha gyakran olvasol fel neki, bevonod őt a háztartási tevékenységekbe és a társaságba, akkor sokat segítesz neki a nyelvvel való megismerkedésében. Az ismétlés a kulcs, szóval ne lepődj meg, ha ezerszer is ugyanazt a mesét, dalt, szavakat akarja meghallgatni.”

 

 

Peru: Újabb 800 diák gyakorolja a Transzcendentális Meditációt - órán, a tanrend részeként

Mint korábban hírt adtam róla, gyakorlatilag az összes latin-amerikai ország bevezeti a Meditációt az oktatási rendszerébe.

 

 

 

http://hvg.hu/elet/20161010_meditacio_pozitiv_hatasai_iskola_meditacio_fegyelmezes

Ahonnan érdemes lehet példát venni: az egyik baltimore-i általános iskolában meditációs technikákat tanítanak a gyerekeknek. Mondani sem kell, hogy mennyivel jobb a hangulat az iskolában, mint előtte. Nincs többé kiabálás és fenyítés: megtalálták a fegyelmezés tökéletes eszközét.

 

 

Jóga a boldog gyerekkorért - 108 gyakorlat az érzelmek útján

A jóga ősi tanításai a kisebbekhez is szólnak. Csíki Mariann könyvében egy olyan mozgásformát mutat be, ami nemcsak a gyermekek egészségét őrzi meg, de fejleszti az érzelmi életüket is: megtanít uralkodni az elmén, kezelni az indulatokat, és segít megküzdeni a világ kihívásaival.

A jóga rendszeres gyakorlása az intelligencia és a koncentráció fejlődéséhez is hozzájárul, miközben a gyerek - vagy épp a felnőtt - úgy érzi, a világ legjobb játékában vesz részt

A gyakorlatok könnyen elsajátíthatók és elvégezhetők otthoni vagy iskolai környezetben is, a szülő és a pedagógus számára pedig további módszertani javaslatokkal is kiegészülnek. A fényképes illusztrációkkal, játékos leírásokkal ellátott kötetet ugyanakkor a gyerekek is örömmel forgatják majd.

Csíki Mariann mesterien varázsolja bele a jóga ősi rendszerét és tanításait a gyerekek világába. Játékkal, érzelemmel, kreativitással, kiterjedt szakmai tapasztalattal és olyan beleéléssel dolgozik, ami mindenkit magával ragad. Ismeri az utat a legmakacsabb gyerek és a legzárkózottabb tinédzser szívéhez is. - Varga Judit, jógaoktató

Mennyivel boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak, higgadtabbak, empatikusabbak és koncentráltabbak lennének gyermekeink ebben a rohanó világban, ha napi szinten gyakorolnák a jógát! Ehhez ad kiváló segítséget Csíki Mariann egyedülálló könyve. - Lábadiné Józsa Mónika, fejlesztőpedagógus

Csíki Mariann több mint tíz éve foglalkozik gyermekjógával, oktatással és mozgásfejlesztéssel. A Jóga-Móka rendszer megalkotója. Fő célja, hogy a mozgás minden nap legyen jelen gyermekeink életében. Ezért hozta létre a Gyermekeink Mozgásáért Egyesületet, ahol már több mint száz lelkes gyermekjóga oktató tevékenykedik.

Forrás: https://bookline.hu/product/home.action?_v=Csiki_Mariann_Joga_a_boldog_gyerekkorer&id=292694&type=22

http://jogamoka.hu/programok Jóga Móka

 

https://www.youtube.com/watch?v=lEyAicCRdd8 Jóga Móka gyerekszemmel..gyerekszájjal :)

 

 

,,Az igazi változás társadalmunkban otthon kezdődik: tanítsuk meg fiainknak és lányainknak, hogy miről szól az, ha igazi társ vagy!”

,,Nemrég átjött hozzám egy barátom kávézni, üldögéltünk és az életről beszélgettünk. Egy ponton megjegyeztem: „Megyek és elmosogatok, rögtön jövök”.

Erre úgy nézett rám, mintha azt mondtam volna, hogy űrhajót építek. Csodálattal vegyes csodálkozással tette hozzá: „Örülök, hogy segítesz a feleségednek. Én nem szoktam, mert ha mégis, a nejem sosem dicsér meg. Múlt héten például felmostam, és azt se mondta, köszi.”

Visszaültem mellé az asztalhoz, és elmagyaráztam, hogy én nem „segítettem” a feleségemnek. Ami azt illeti, a feleségemnek nem segítségre van szüksége, hanem egy partnerre. Én partner vagyok az otthoni teendők elvégzésében, és nem „segítség” az, hogy házimunkát is végzek….

Én is ott lakom, a házhoz tartozom. Ami pedig a dicséretet illeti, megkérdeztem a barátomat, hogy mikor fordult elő utoljára, hogy a felesége végzett a takarítással, a mosással, az ágynemű felhúzásával, a gyerekek megfürdetésével, a főzéssel, a rendrakással és a többivel, és te annyit mondtál: köszönöm.

De nem csak egyszerű köszönömről van szó, hanem a totális elismerésről: „Nahát! Fantasztikus vagy!!!!”…

Akkor hát dicsérd őt úgy, ahogy elvárod, hogy ő dicsérjen téged, ugyanolyan intenzitással. Nyújtsd a kezed, viselkedj igazi társ módjára, ne pedig úgy, mint egy vendég, aki csak enni, aludni, fürdeni és a szexuális szükségleteket kielégíteni érkezik. Érezd magad otthon. Ez a te házad is.

Az igazi változás társadalmunkban otthon kezdődik: tanítsuk meg fiainknak és lányainknak, hogy miről szól az, ha igazi társ vagy!”

http://www.ujegyensuly.hu/helyem-a-vilagban/nem-segitek-a-felesegemnek

http://www.anazahra.com/wp-content/uploads/2014/09/1-husband-helping-wife-422x280.jpg

„Kedves vagyok Hozzád,
    mert kedves vagy nekem.”

 

,,Mi dolgunk a világon?

A nevetés, a megértés és a szeretet."

,,Azért éltek, hogy megtanuljatok szeretni. Azért szerettek, hogy megtanuljatok élni.”

,,TEDD AZ ÉLETED AJÁNDÉKKÁ!”

,,A jó lelkű embert az különbözteti meg a többi embertől, amit szívében táplál. Jóságot növeszt a szívében és tisztességet.

Aki jóságos, az szereti az embereket. Aki tisztességes, az megbecsüli őket.”

 

Mengzi (Meng-ce, latinosan Menciusz)  kínai filozófus, Kung Fu-ce követője, és továbbfejlesztette Konfuciusz tanításait. Mengzi (Meng-ce), a tanításait tartalmazó mű.

Élete a kölcsönös tisztelet és megbecsülés jegyében telt.
Hitt az ember eredendő jóságában, az emberszeretet egyetemes kötelezettségét tanította.

,,Meng-ce leghíresebb tétele az, hogy az ember alapvetően jó, s csak a rossz társadalmi hatások torzítják el. Minden emberben potenciálisan benne rejlik az erény, a tanítás célja tehát ezen potencialitás aktualitássá tevése.

Menciusz erősen hangsúlyozza, hogy

a család egyfajta előképzés a későbbi erények kifejlesztésére, azaz a családon belül lehet elsőként megtanulni az emberség és a méltányosság alapját képező szeretetet és tiszteletet."

 

 

 

A régi és az Új nevelési szemlélet

Egy Új Gyermek szülőjeként tudatossá kell válnod arra, hogy mi motiválja az általad választott nevelési mintát.

 

A régi szemlélet főként a Hatalmon és a Félelmen alapult. A szülő kötelezettségként tekintett a gyermekre, amit elvállalt, és a szülői kötelesség arról szólt, hogy biztosítsa a gyermekről való anyagi gondoskodást és ellátást, és hogy tanítassa és felnőtté formálja a gyermeket, a többi felnőtthöz hasonlóvá. A gyereket arra nevelték, hogy féljen a büntetéstől, és hogy a szülőket, tanárokat és a többi felnőttet hatalmi figuráknak lássa. A gyereket arra tanították, hogy elfogadja a társadalmi normákat ezektől a hatalmi figuráktól, még akkor is, ha azok nem voltak összhangban a természetes hajlamaikkal. A szülők és a nevelők úgy gondolták, hogy a gyermek irányítása és kontrollálása a szerepük. Ezért úgy érezték, joguk van megbüntetni a gyermeket, akár erőszakos módokon is, ha a főként szabályok és tilalmak formájában gyakorolt kontrollt a gyermek megszegte vagy figyelmen kívül hagyta. A szabályok és regulák azt a célt szolgálták, hogy a gyermek „beilleszkedjen” a társadalomba, hogy alkalmazkodjon hozzá. A régi nevelési szemléletű szülők gyakran mondanak ilyesmiket: „Márpedig ezt fogod csinálni, mert én vagyok az anyád/apád!” vagy „Ezt fogod tenni, mert mindenki ezt teszi.”

A régi nevelési szemléletű szülő tekintélyelvű, és szolgálatkészséget és tiszteletet követel a gyermektől a ráruházott hatalomnál fogva, melyet ő birtokol a szülő/gyermek kapcsolatban. E szerint a hiedelemrendszer szerint a szülő „birtokolja” a gyermeket, és joga van szolgálatkészséget követelni. A szülők úgy gondolják, hogy többet tudnak és bölcsebbek, és ezért joguk van megkövetelni bizonyos viselkedési mintákat és a gyermek életét érintő döntéseket a „gyereküktől”.

 

Az új nevelési szemlélet

Az új nevelési szemlélet a Szereteten alapszik és a Szívközpontból fakad.

E szerint az új szemlélet szerint minden gyermek egy ajándék és megtiszteltetés.

A nevelést a szív tapasztalatának tekinti, ahol a szülő feladata, hogy felneveljen és támogasson egy újonnan érkezett lelket a Földön. Ez a feladat egy partnerkapcsolat, amelyben a szülő és a gyermek osztoznak a növekedés és tanulás tudatos tapasztalatának megteremtésében, annak kalandjában.

Ebben az új szívközpontú nevelési modellben a gyermeket annak tekintik, aki – egy magasan fejlett léleknek.

A szülő szerepe gyakran az, hogy segítse a gyermeket, hogy eljutassa ezt az üzenetet a világnak. Hogy ezt megtehesse, a gyermeknek szeretetre, táplálásra van szüksége, bátorításra, hogy teljesen kifejezze azt, aki és ami ő valójában, és lehetőségekre, hogy kifejlődhessen teljes potenciálja egy szerető környezetben.

Ahhoz, hogy ilyen szülő vagy nevelő legyen valaki, a Szeretetnek, a Türelemnek, a Tiszteletnek és a Feltétel Nélküli Elfogadásnak szerepelnie kell az alapvető szülői vagy nevelői képességei között. Szükség van arra is, hogy az új szülő megtanulja és megértse a Megbeszélés, Kommunikáció és a Fegyelem képességeit is.

 

SZERETET

Ez A LEGFONTOSABB szülői készség mind közül. Sokan úgy gondolják, hogy ez „természetesen jön”. Ám a szülők gyakran lemásolják a saját tanult szülői mintáikat, anélkül, hogy elgondolkodnának azon, hogy ezek a szívből jönnek-e vagy sem.

Valójában nem tudod szeretni és tisztelni a gyermekedet, ha nem szereted és tiszteled önmagadat. Oly sokunkat neveltek fel „nem vagy elég jó” üzenetekkel, amik az alacsony önbecsülést táplálják, és nehézségeket okoznak önmagunk szeretetével és önmagunk elfogadásával kapcsolatban. Mindenkinek, aki gyerekekkel dolgozik, szükséges megfigyelnie, hogy a feloldatlan önelfogadási problémáit hogyan vetíti ki a gyermekre. Ilyen esetekben a gyermeket „rossznak”, „kezelhetetlennek” tekinti a szülő, vagy a számos „nem elég jó” címke valamelyikével illeti.

A szülő feloldatlan haragja vagy konfliktusai is visszatükröződnek a szülő felé a gyermek viselkedésében. Gyakran előfordul, hogy egy haragos és szeszélyes gyerek a szülő elnyomott érzéseit éli ki.

Nehéz gyermeket nevelni, amíg keresztül nem dolgoztad magad a belső problémáidon, és nem vagy képes szeretni önmagad, hatalmadat újra magadhoz venni és kifejezni legmagasabb lehetőségeidet.

Meg FOGOD tanulni, hogy visszavedd saját hatalmadat, és értékeld és becsüld önmagad – ahogy megtanítják neked ezeket a képességeket. Ám sokkal egyszerűbb, ha már rendelkezel ezekkel a képességekkel, ekkor ugyanis a gyermeked nevelése az egymást képessé tevő növekedés kölcsönös kalandjává válik.

 

FELTÉTEL NÉLKÜLI ELFOGADÁS

Ez egyike a legnehezebb dolgoknak a szülő számára. A szülői büszkeség gyakran azt követeli, hogy a gyermek megfeleljen bizonyos elvárásoknak, vagy bizonyos szerepeket töltsön be.

Nagyon különleges szülőnek kell lenni ahhoz, hogy képes legyél azt mondani: „Elfogadom azt, aki vagy” és „Nem kell olyannak lenned, mint én vagyok”.

Egy bizonytalan szülő a gyermek nagymértékű különbözőségét fenyegetésként élheti meg, és azt követelheti a gyermektől, hogy alkalmazkodjon.

Ám az új szülő megengedi a gyermeknek, hogy kibontakozzon és az legyen, aki, sőt, bátorítja a gyermek lényének azon aspektusait is, melyek távol esnek saját gondolkozási módjaitól vagy létformájától, ha a gyermek tehetsége ezekben az aspektusokban rejlik.

 

TISZTELET

Ez szorosan összefügg a feltétel nélküli elfogadással. Ha a szülő el tudja fogadni, hogy ki és mi a gyermek, akkor ezen az elfogadáson egy kölcsönös egymás iránti tiszteletet jöhet létre.

Ez a kölcsönös tisztelet a szükséges alap, amelyre a szülő-gyermek kapcsolatot fel lehet építeni.

Sok régi típusú szülő tapasztalatlannak és meglehetősen butának tekinti a gyermekeket, míg tapasztalt és bölcsebb felnőttek meg nem tanítják őket mindenfélére. Az új szülők tudatában vannak annak, hogy gyermekük egy fejlett létező kicsi testben, és kapcsolatukban az elképzelések és tapasztalatok kölcsönös cseréje van jelen. A szülő megtanítja a gyermeknek/léleknek az élethez szükséges készségeket, melyekre szüksége van a bolygón. A gyermek pedig az élet új nézőpontjaira, perspektíváira tanítja a szülőt, ami abból fakad, hogy szorosabb kapcsolatban van a Szellem világával.

Ez a kölcsönös tisztelet azt jelenti, hogy mindenki megengedi a másiknak, hogy az legyen, ami, és nincs szükség kritikára és ellenségeskedésre, ha különbségek vannak.

Valójában az új szülő ezeket a különbségeket ünneplésre okot adó dolognak fogja tekinteni, ahogy elkezdjük megérteni az emberi létben jelen levő óriási változatosságot és különféleséget a bolygón jelenleg.

 

TOLERANCIA

Ez a terület szintén összefügg az előző két témával. Ha elfogadás, szeretet és kölcsönös tisztelet van otthon, akkor szintén jelen van a tolerancia a családban levő személyek különbségei és különböző igényei iránt.

Ezt a tolerancia ki tud később terjedni a szélesebb társadalomban is az otthonon kívül. Ha arra tanítod a gyermekedet, hogy minden rendben van veled, és minden rendben van velük is, akkor sokkal valószínűbb, hogy ezt a mintát fogják továbbvinni, ha kapcsolatba kerülnek különböző gyerekekkel és emberekkel az iskolában, és egyéb otthonon kívüli szituációkban.

Az új szülők megmutatják a gyermeküknek, hogy kapcsolatba tudnak lépni tőlük „különböző” emberekkel is, ha tisztelet van jelen. És képesek megbecsülni a különbözőséget és ünnepelni a változatosságot, nem pedig fenyegetésnek és veszélynek megélni azt, ahogy ezt sok régi típusú szülő tette.

A fent említett aspektusok hatásossága az új nevelési szemléletben gyakran azon múlik, hogy a szülő mennyire képes megosztani az élethez szükséges készségeket a gyermekkel. Ezt leghatékonyabban a Kommunikáció, a Megbeszélés és a Fegyelem képességeinek segítségével lehet megtenni.

 

KOMMUNIKÁCIÓ

A gyermekeddel való kommunikáció az egyik kulcsfontosságú módja annak, ahogy kimutathatod a szereteted és a tiszteleted.

A kommunikációs folyamat adás és fogadás egyben. A beszélő átadja vagy megosztja az elképzeléseit, a hallgató pedig fogadja ezeket. Mindkét folyamat „aktív” abban az értelemben, hogy a fogadás vagy „hallgatás” szintén egy képesség.

Szülőként a régi szemlélet mögé kell húzódnod, miszerint parancsokat és utasításokat adsz a gyermeknek, elvárva, hogy kérdés nélkül, engedelmesen elfogadja ezeket. És mindenekfelett sose veszítsd el a türelmedet, és sose kiabálj a gyermekeddel a kommunikáció folyamatában.

Ha haragot és erőszakot alkalmazol a kommunikációban, az csak arra tanítja a gyermeket, hogy ahhoz, hogy elérd, amit szeretnél, neked kell a leghangosabbnak és legagresszívabbnak lenned. Hasonló módon a fizikai büntetés arra tanítja a gyermeket, hogy ahhoz, hogy az legyen, amit szeretnél (szolgálatkészség/engedelmesség), agresszívnak és erőszakosnak kell lenned. A kommunikáció ezen mintáit a gyermek elraktározza magában, és később ki is fejezheti, amikor interakcióba lép a korosztályának tagjaival.

Sokkal jobb ennél, ha a gyermekedet arra tanítod, hogy hatékonyan, ám tisztelettel kommunikáljon. És ehhez a kulcs mindkét fél részéről az, hogy MEGHALLGASSA, hogy a másik mit szeretne mondani. És a hallgatásnak ebben a folyamatában valóban fogadja és megértse, hogy a másik mit érez, és mire van szüksége.

Beszélj a gyermekeddel minden olyan családi dologról, ami őt is érinti. Ne gondolod azt, hogy mivel ő még kicsi, egyszerűen csak el kell fogadnia azt, amit szeretnél. A gyermekeknek is vannak érzelmi szükségleteik, amiket figyelembe kell venni, ha olyan döntéseket hoztok, amik az egész családot érintik.

 

MEGBESZÉLÉS

A megbeszélés a kommunikációs folyamat része. Ha szeretnéd, hogy a gyermeked egy bizonyos utat kövessen, vagy hogy bizonyos dolgokat megtegyen, akkor el kell magyaráznod neki, hogy miért kéred ezt tőle.

Ha nem különösebben vonzó számára, amit szeretnél, akkor lehetséges, hogy jutalmat helyezz kilátásba arra az esetre, ha megteszi, amit kérsz tőle. Ebben az esetben egy „nyertes-nyertes” szituáció áll elő, amelyben mindkét résztvevő kap valamit, amit szeretne.

Ennek inkább az a lényege, hogy a kölcsönös kényelem egy terét érjétek el, ahol mindkét fél összhangban van azzal és elégedett azzal, amit meg kell tennie. Például, ha a játékok elpakolása gondot okoz nálatok, akkor beszéld meg a gyermekkel, hogy ha a játékokat egy héten keresztül minden este elpakolja, akkor hétvégén meglepitek valamivel. Ha nem pakolja el, akkor elmarad a meglepi. A legtöbb gyerek hajlandó egy ilyen javaslat hatására együttműködni, sokkal inkább, mintha az anyja egyfolytában kiabálna vele, hogy miért nincsenek elpakolva a játékok.

 

FEGYELEM

Bár ezt hagytam utoljára, általában ez a legtöbb érzelmet kiváltó terület a szülőkkel való beszélgetéseim során. Hogy büntessük-e a gyermeket vagy „elpáholjuk-e”, vagy kikényszerítsük-e a határokat. Személyes véleményem az, hogy soha ne használjunk erőszakot. Ez csak arra tanítja a gyermeket, hogy az erőszak egy eszköze annak, hogy megszerezd azt, amit akarsz.

Másrészről úgy gondolom, hogy a „fegyelem” fogalmát félreértelmezzük a társadalmunkban. Egyenlővé tesszük a szabályokkal, regulákkal és a büntetéssel. Valójában a fegyelem (discipline) és a tanítvány(disciple) szavaknak közös a gyökere, és a fegyelem összefügg a tanítással és a tanulással. És nem az a leghatékonyabb tanár, aki kiabál és erőszakos, hacsak nem a seregben vagy. A hétköznapi életben akkor a leghatásosabb a tanítás, ha a szívből jön, és kedves és figyelmes módon közlöd a másikkal.

A gyermekeknek szükségük van arra, hogy tudják, hogy hol húzódnak a határok, és hogy mit várunk el tőlük a családon belül. Ez segít biztosítani a biztonság érzését, ami elősegíti a nyugalmas viselkedést. Ám ezt az információt szerető és csendes módon is lehet közölni, a kommunikáció és a megbeszélés készségeit használva.

A kommunikáció és a megbeszélés képességei nagymértékben részei a fegyelem képességének.

 

Szülőként az a feladatod, hogy megtanítsd a gyermekedet – példamutatáson és szavakon keresztül -, hogy mit kell tennie, hogy hatalmának birtokában lévő és szeretetteljes felnőtté váljon. Te vagy a tanító, ő a tanítvány. És néha ő a tanító, és ti, szülők vagytok a tanítványok. Hagyd, hogy kapcsolat olyan szeretetteljes és tápláló legyen köztetek, mint Krisztus és a tanítványai között volt.

 

Források alapján: https://www.uj-elet.info/kristalygyerek-indigok-es-feladatuk

http://www.fenyorveny.hu/2016/06/kristalygyerek-es-feladatuk.html

http://csillaggyerekek.blogspot.hu/2010/05/kristalygyerekek.html